Skip to main content
3.3

Kommersiell strategi

Den kommersielle delen av Rosenborg kan muligens ikke påvirke det som skjer på banen, men har i aller høyeste grad mulighet til å forsterke opplevelsen rundt. Både på selve kampdagen, men ikke minst i mellom dem.

Kommersiell strategi

Rosenborgs kommersielle strategi bygger på målsetningen om å skape attraktive opplevelser for publikum og partnere.

Sentralt står kampopplevelsene. Vi er først og fremst en fotballklubb, og vi skal skape gode opplevelser for alle som ønsker å se oss spille – uavhengig av om dette er på Lerkendal, Koteng Arena eller andre arenaer.

Den kommersielle delen av kan muligens ikke påvirke det som skjer på banen, men har i aller høyeste grad mulighet til å forsterke opplevelsen rundt. Både på selve kampdagen, men ikke minst i mellom.

Vi ønsker også å forbli relevante for partnerne våre, og skal vi lykkes med dette må vi drive kontinuerlig forretningsutvikling og styrking av klubbens merkevare.

Rosenborg Kommersiell Strategi

Målsetning og prioriteringer

Rosenborgs kommersielle målsetning er å skape attraktive opplevelser for publikum og partnere. Vi har identifisert tre prioriterte områder som vi ønsker å jobbe spesielt med for å nå denne målsetningen. Disse er; (1) publikumsopplevelser, (2) forretningsutvikling, og (3) merkevarebygging.

1. Publikumsopplevelser

Vi lever av å skape opplevelser for folk, og i dette ligger vår underholdningsverdi. Dette betyr at vi som klubb ikke bare skal levere resultater på banen, men også opplevelser både innenfor og utenfor stadionportene.

2. Forretningsutvikling

Rosenborg skal være en offensiv og fremoverrettet klubb, også i det kommersielle. Da er det avgjørende at vi klarer å drive utvikling, ikke bare mot publikum og partnere, men også internt.

3. Styrking av merkevaren

Rosenborg er en av de sterkeste merkevarene i Norge med en rekkevidde og gjenkjennbarhet som er unik. Vi ser derimot verdien av å jobbe enda mer strategisk med merkevaren for å skape en større stoltehet blant publikum og partnere.

Rosenborg Kommersiell Strategi

Pågående aktiviteter

Vi har flere pågående aktiviteter som vi tror skal bringe oss nærmere målsetningen om å utvikle attraktive opplevelser. Noen av dem tar vi med oss videre fra 2024, og noen er helt nye.

1. Publikumsopplevelser

  • Videreutvikling av VIP-konsepter
  • Videreutvikling av kampdagsopplevelsen på Lerkendal
  • Videreutvikling av kampdagsopplevelsen på Koteng Arena
  • Etablere rammebetingelser for gjennomføringa av andre typer arrangementer på Lerkendal (spesielt konserter)

2. Forretningsutvikling

  • Heve profesjonaliteten i det kommersielle arbeidet
  • Utvikle nye inntektsstrømmer - enten selv eller gjennom partnerskap
  • Bidra aktivt til utvikling av kvinnefotballen
  • Skaffe flere kommersielle partnere gjennom å styrke salgsprosessen internt og øke verdiforslaget til våre partnere
  • Oppgradere Rosenborg Shops digitale infrastruktur

3. Styrking av merkevare

  • Ferdigstille en tydelig kommunikasjonsstrategi
  • Større grad av etterfølgelse av merkevareplattformens retningslinjer
  • To store 'brand plays'

Gjennomførte aktiviteter

Gjennom 2024 har klubben tatt flere store grep som vi tror skal ruste oss godt for fremtiden. Særlig viktige oppgaver som er gjennomført er kanskje tydeliggjøringen av VIP-konseptene på kampdag, utvikling av ny partnermodell, og uvikling av ny merkevareplatform.

1. Publikumsopplevelser

  • Etablere tydelige VIP-konsepter og tilbud til privatpersoner og partnere
  • Tydelig prosess rundt annonsering og salg av store kamper
  • Videreutvikling av FanZone og arrangementer relatert til kamp (Kick-off, FanZone i Elgeseter park)
  • Egne dedikerte ressurser til å forbedre kampdagsopplevelsen for A-lag kvinner.

2. Forretningsutvikling

  • Utarbeide ny partnermodell/kommersiell plan for B2B-markedet
  • Inngåelse av partnerskap som åpner nye inntektsstrømmer (Sorare, MWS, BookBeat, Trondheim Stage etc.)
  • Pilot på E-sportsamarbeid
  • Utarbeide veikart for utvikling av klubbens digitale tilbud

3. Styrking av merkevare

  • Utvikle merkevareplattform i samarbeid med Nonspace
  • «Re-branding» som gir flere muligheter for visuell kommunikasjon
  • Økt fokus på konsept- og produktutvikling - eksempelvis ved utarbeiding og drakt