Kommersielt
Rosenborg har hatt et innholdsrikt år i den kommersielle delen av virksomheten. Her følger finner man en oppsummering av høydepunktene, og klubbens tankesett.
Rosenborgs kommersielle år
2024 har vært et veldig innholdsrikt år for Rosenborg, og det er en positiv trend å spore når det kommer til det kommersielle arbeidet rundt klubben, både innenfor bedrifts- og publikumsmarkedet. I det kommersielle arbeidet jobber vi med utgangspunkt i prioriteringene satt i ‘Alltid framover’; å skape store publikumsopplevelser, forretningsutvikling, og merkevarebygging.
Publikumsopplevelser
2024-sesongen har bydd på flere store publikumsopplevelser. Herrene fyller Lerkendal hele fem ganger. Storkampene mot Brann, Molde og Bodø/Glimt, samt 16.mai og showkampen mot Manchester United. Vi må tilbake til 2015 for å finne lignende engasjement. Spesielt ble kampen mot Molde et stort høydepunkt. I forkant av kampen hadde vi sammen med Kjernen arrangement både på Studentersamfundet, og i Elgeseter park – med felles marsj til kampen.
Siden 2022-sesongen har publikumssnittet på Koteng Arena økt med 36%. Dette betyr i praksis at arenaen er tilnærmet utsolgt hver gang, og det finnes ikke så mye rom for vekst. Derfor blir kampene som kvinnene spiller på Lerkendal særlig viktig for klubben. I år tok vi imot nærmere 3 000 tilskuere da Vålerenga kom på besøk i juni til toppkamp. Nok en gang får vi en bekreftelse på at kvinnene tiltrekker et litt annet publikum. Snittalderen er betydelig lavere, jenteandelen større, og snittomsetningen i shoppen og i kioskene høyere enn når vi arrangerer Eliteseriekamp.

Klubben jobber under premisset om at publikumsopplevelsen starter lenge før kampdag. Publikumsopplevelsen skjer i alle kontaktpunkt med klubben. Vi jobber med å bygge opp forventinger før sesongstart/kampdag, slik at folk gleder seg og kamp blir en større anledning. Dette kan eksempelvis være gjennom å legge ved en hilsen fra klubbkapteinene når vi sender ut sesongkort, eller gjennom å være synlig i bybildet.
I året som kommer har vi en klar målsetning om at flere skal komme på kamp, og at de som allerede går på kamp, skal komme oftere. Vi garanterer for at de beste øyeblikkene med Rosenborg vil være på stadion og arena.
Salg og forretningsutvikling
Skal Rosenborg forbli relevant for publikum og partnere, må vi har fokus på kontinuerlig utvikling. Det betyr at klubben hele tiden må vurdere om tilbudene vi gir, møter forventningene hos de som de som handler av oss.
Bedriftsmarkedet
En endring vi har gjennomført mot bedriftsmarkedet er å innføre en ny såkalt partnermodell. Partnermodellen sier noe om hvilke tjenester klubben kan tilby, og hvordan hierarkiet i partnerstrukturen fungerer. Tidligere har det vært slik at man i stor grad solgte ulike ferdige pakkeløsninger. Endringen vi har gjort nå, fører til at man som partner av klubben vil kunne mer eller mindre fritt plukke fra katalogen vår. På den måten blir avtalene bedre tilpasset partnernes behov. Klubben har allerede innført den nye modellen, og tilbakemeldingene så langt har vært gode. Blant annet har vi nå signert en ny stor avtale med Multiconsult, som sannsynligvis ikke hadde vært mulig å få gjennom den gamle modellen.
Våre største samarbeidspartnere fortsetter å være blant klubbens viktigste støttespillere. Vi har nylig reforhandler avtaler med både Coop, Adresseavisen, og Ringnes. I disse forhandlingene blir det veldig tydelig for oss hvor viktig kvinnenes inntog i klubben har vært. Dette har vært helt avgjørende for at vi nå klarer å skape enda mer aktivitet, og dermed også inntekter, gjennom partneravtalene.
Privatmarkedet
Klubben solgte 250 362 kampbilletter i 2024. For å sette dette tallet i perspektiv satte Norges største festival, Tons of Rock, ny publikumsrekord i fjor med 150 000 solgte billetter. I 2025 kommer Lerkendal til å huse godt over 300 000 tilskuere. Med andre ord fortsetter Rosenborg å være en av landets absolutt største arrangører av live eventer. Kampdag er kjernen av vår kommersielle virksomhet, og kommer også til å være dette framover.
Vi inngår også helt nye type samarbeid og prosjekter. Et eksempel på dette er lanseringen av Unbranded. Dette er et prosjekt vi har gjort i samarbeid med Nonspace. Fotballkultur har for lenge siden gjort sitt inntog i livsstilssegmentet, og vi ønsket å teste hvorvidt en vel gjennomført kleskolleksjon av premium kvalitet var interessant for klubbens supportere. Mottakelsen og lanseringen fikk stor nasjonal oppmerksomhet. Vi hadde faktisk flere visninger på rbk.no og rbk-shop.no ved lanseringen av Unbranded enn ved draktlanseringen.
Konsertene med Åge og Sambandet på Lerkendal er uansett det fremste eksempelet på at klubben nå aktivt søker flere typer samarbeid. At Lerkendal blir siste stoppested for institusjonen som Åge og Sambandet er, og at vi kan tilrettelegge for at 75.000 mennesker får ta en siste dains me dæ er en stor ære for klubben.
Framover kommer vi til å ha et intenst fokus på videreutvikling og profesjonalisering. Vi skal tørre å prøve nye ting, og søke samarbeid med aktører som ønsker å skape uforglemmelige opplevelser for alle Rosenborgere.
Merkevare
Parallelt med strategiprosessen, har vi også hatt en prosess for å få etablert en tydelig merkevarestrategi for klubben. I denne ligger en tydelig visuell identitet bygget på klubbens verdier og målsetninger, en klar kommunikasjonsstrategi. Jo sterkere merkevaren Rosenborg er, jo tydeligere blir klubbens identitet.
Rosenborg har en sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Gjennom våre egne kanaler bygger vi profiler, informerer og engasjerer alle som har interesse for klubben. Rosenborg har flest følgere av alle norske klubber på de ulike plattformene. Det gir klubben muligheten til å fortelle våre historier på vår måte, som igjen bidrar til å forsterke det vi ønsker å kommunisere.
Interessen for klubben er stor. Det gjenspeiler seg også i pågangen fra eksterne medier. På hver eneste trening er det 3-5 journalister til stede for å dekke Rosenborg. Både i administrasjonen og i sportslig avdeling har klubben et bevisst forhold til mediene og hvordan vi kommuniserer.
Det er ingen tvil om at vi nå har en tydeligere og sterkere identitet i klubben. Dette gjenspeiles i alt vi gjør, både i administrasjon, kampdag og sport. Vi tror dette også gjør publikumsopplevelsen bedre fordi supporterne kan identifisere seg med klubben, føle sterkere tilhørighet og stolthet over å være en del av Rosenborg. Da betyr kampene mer - vekker sterkere følelser.
Framover
Rosenborgs målsetning er å skape attraktive opplevelser for publikum og partnere. Alle i klubben har en klar intensjon om å levere på denne målsetningen også i 2025.